Minggu, 26 Februari 2017

Nyawa-nyawa yang Selamat Berkat penderma buah pinggang dari Facebook

Facebook merupakan alat yang sempurna untuk mencari rakan lama, rakan baru, bahkan teman yang boleh menyelamatkan nyawa anda. Beberapa orang boleh tetap hidup dan selamat setelah mendapatkan penderma buah pinggang yang ia dapati melalui Facebook.

Damon Brown (38 tahun) adalah salah satu pesakit penyakit buah pinggang yang menceritakan kisahnya pada laman Facebook (Facebook page), yang ia beri nama 'Damon Kidney'.

Ayah dua anak ini sedang mencari penderma buah pinggang dengan golongan darah O. Kerana tak kunjung mendapatkan penderma yang tepat, Brown pun menuliskan kisahnya mencari penderma buah pinggang di Facebook.

Rakan-rakan dan keluarganya juga membantu menyebarkan luaskan berita tersebut, hingga akhirnya Jacqueline Ryall, teman istri Brown dengan suka rela memberikan ginjalnya.

"Dia (Jacqueline Ryall) mengatakan ini tidak hanya untukku tapi ini untuk anak-anakku, kerana mereka layak mempunyai kasih sayang ayah," ujar Damon Brown, yang berasal dari Seattle, Bahasa Inggeris, seperti dilansir Dailymail, Selasa (3/1/2012) .

Jurucakap United Network for Organ Sharing (pertubuhan bukan untung swasta yang menguruskan sistem organ pemindahan AS), April Paschke, mengatakan kisah Brown bukanlah sesuatu yang unik dan satu-satunya, kerana beberapa orang juga mempunyai kisah yang sama.

"Kita melihat banyak orang yang boleh saling cocok (termasuk untuk masalah penderma buah pinggang) melalui media sosial. Ini adalah lanjutan daripada cara kita berkomunikasi. Sebelum mencari internet, orang mencari cara lain seperti melalui buletin gereja, dari mulut ke mulut atau bahkan iklan," jelas April Paschke.

Tahun lalu, seorang lelaki di Michigan juga mencari penderma buah pinggang melalui Facebook dan seorang wanita Florida menemuinya melalui forum Craigslist.

Brown sendiri mengaku tidak malu untuk meminta bantuan daripada awam. Pada masa itu, ia berada di senarai pemindahan rasmi dan telah mula dialisis mudah alih melalui Northwest Kidney Centres. Namun kesihatannya semakin merosot, ia selalu lelah dan sakit.

"Aku tidak boleh hanya duduk di tempat tidur untuk menceritakan dongeng sebelum tidur pada Julian (5 tahun) and Theo (3 tahun), kerana aku tidak boleh jauh dari mesin dialisisku," ujar Brown.

Brown telah meletakkan dirinya di senarai tunggu yang panjang untuk sebuah buah pinggang dari penderma meninggal dunia, namun ia perlu menunggu sekurang-kurangnya selama tiga tahun sebelum ia benar-benar mendapatkan penderma ginjalnya.

Setelah perundingan yang sangat sukar dengan doktor, Brown dan isterinya, Betania, memutuskan untuk membuat laman Facebook, yang telah menarik lebih dari 1,400 rakan.

Beberapa minggu lalu, selepas pemindahan itu diluluskan dan dijadualkan, Brown menyiarkan kabar baik kepada rakan-rakannya di Facebook dan lebih dari 300 orang bertindak balas dengan ucapan selamat.
Baca juga:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar