Minggu, 26 Februari 2017

Ada Campuran Bahan Bakar dalam Implan Silikon Murahan?

Eropah tengah dihebohkan implan payudara murahan yang mengandungi silikon untuk industri elektronik. Namun bukan itu saja, baru-baru ini mendedahkan lagi fakta bahawa implan tersebut juga mengandungi campuran bahan bakar kenderaan bermotor.

Campuran tersebut terdiri dari 3 jenis kompaun yakni Baysilone, Silopren dan Rhodosil. Ketiga-tiga mereka merupakan campuran yang dipakai dalam industri petroleum, yakni salah satu olahan minyak bumi yang ditujukan sebagai bahan bakar mesin-mesin kenderaan.

Para ahli kimia dan toksikologi mendapati ketiga campuran bahan bakar tersebut dalam sebuah ujian baru-baru ini. Implan silikon yang diuji adalah implan buatan Poly Implant prothese (PIP) yang sedang menghebohkan Eropah dan bahkan Amerika.

Kabar tentang penemuan 3 campuran bahan bakar tersebut beredar luas setelah diberitakan oleh sebuah stesen radio RTL. Belum ada pengesahan rasmi berkaitan perkara itu, namun pihak PIP yang menghasilkan implan tersebut sudah buru-buru membantahnya.

"Campuran itu dipakai juga dalam industri lipstik. Ketiga-tiga mereka adalah produk untuk makanan, dipakai juga untuk kosmetik. Kami beli dari Rhone-Poulenc (sebuah syarikat kimia gergasi)," kata Yves Haddad, seorang jurucakap PIP seperti dikutip dari NYdailynews, Selasa (3 / 1/2012).
  1. simptom kanser pangkal lidah
  2. rawatan kaki terkehel
  3. punca gempa bumi di nepal
Implan payudara PIP buatan Perancis tengah menjadi perhatian di seluruh Eropah. Puluhan ribu penggunanya terancam harus melepaskannya kerana mengandungi silikon industri yang tidak selamat, bahkan beberapa negara menggratiskan kos untuk melepas payudara palsu tersebut.

Ancaman terburuk yang dihadapi oleh para pengguna implan silikon murahan tersebut adalah risiko kanser seperti pada beberapa kes yang sudah dilaporkan. Selain itu, implan ini diduga terdedah mengalami kebocoran sehingga boleh mencetuskan benjolan lain di rangkaian sekitarnya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar